Contos ConSenso. Contos con perspectiva de xénero
Información do curso
Contos ConSenso. Contos con perspectiva de xénero
Descrición
A tradición oral é clave para a transmisión de aprendizaxes e a construción do imaxinario colectivo. Os contos enchen as nosas vidas tanto en espazos de aprendizaxe formal como no cotián a través da oralidade e dos medios audiovisuais. Por isto, consideramos imprescindible deconstruír o imaxinario heteropatrical, capacitista, especista, etnocentrista e capitalista, entre outras cuestións. Pensamos que é importante visibilizar outros modelos existentes que poñan en valor a diversidade.
A partir de dinámicas participativas e expresivas traballaremos a consciencia corporal e o xogo vocal, deste xeito descubriremos as posibilidades expresivas do noso corpo e adquiriremos novas ferramentas para contar.
Botaremos man dunha metodoloxía dinámica que parta dos coñecementos e experiencias previas das participantes para a análise e a abordaxe dos temas de xeito individual e colectivo.
Entidades organizadoras
Asociación Universitaria de Ciencias da Educación ( AUCE).
Prazas e créditos
Número mínimo de participantes | 10 |
---|
Destinatarios/as
Un máximo de 16 persoas con inquedanzas nestes eidos.
Obxectivos
Obxectivo xeral
Adquirir as ferramentas necesarias para a interpretación dun conto con perspectiva de xénero.
Obxectivos específicos
- Revisar algúns contos tradicionais e contemporáneos.
- Revisar en que medida os contos constrúen o imaxinario colectivo.
- Achegar o traballo corporal e vocal como ferramenta á hora de elaborar un contacontos.
- Repensar os valores e os modelos hexemónicos e relacionais dende unha perspectiva interseccional, incidindo nos relativos ao sistema heteropatriarcal e ás desigualdades de xénero.
- Facilitar a identificación dos sesgos de xénero que encarnan moitos dos contos e pór en valor aqueles que aportan outras visións.
- Achegar reflexións sobre os roles, estereotipos e violencias de xénero, sobre os mitos do amor romántico e o papel do contos como outro axente de socialización clave á hora de reforzar ou non eses modelos.
- Promover un espazo para a conversa sobre o compromiso ético na creación, produción e uso dos contos.
- Facilitar tempo para experimentar pracer coa lectura e o álbum ilustrado.
- Recoñecer os recursos da cultura popular (o refrán, a música, os contos, etc.) como material susceptible de converterse en material escénico.
- Fomentar a creatividade.
Criterios de selección
Por estrita orde de inscrición.
Calendario
Durante os días 28 e 29 de outubro do 2017, cun total de 9 horas de duración.
O sábado 28 (das 10.30 ás 13.30 horas e das 16.30 ás 19.30 horas)e o domingo 29 (das 16.30 ás 19.30 horas).
Programa
Sesión 1. Achegármonos aos contos, a nós e ao xénero. Presentación de recursos e claves
(Sábado 10.30-13.30 h)
Obxectivos
- Intercambiar saberes da cultura popular entre as persoas participantes e as facilitadoras.
- Promover a análise das adiviñas, refráns e cantigas e o recoñecemento do valor potencial das mesmas como axentes de socialización.
- Achegar a perspectiva de xénero a través da abordaxe de conceptos básicos para a identificación de violencias e a análise da socialización diferencial en función do sexo-xénero.
- Valorar a importancia dunha actitude positiva e a necesidade dun clima de atención e respecto para que o proceso de aprendizaxe favoreza a dinámica do grupo.
- Establecer un primeiro contacto co traballo corporal.
- Favorecer a respiración consciente.
- Espertar os cinco sentidos e fomentar o estado de alerta desenvolvendo a percepción do espazo.
Contidos
XÉNERO I:
- Binarismos
- Identidades
- Interseccionalidade
- Relacións de poder.
- Estrutura social.
- Iguais non idénticas.
- Perspectiva de xénero.
- Socialización .
- Roles e estereotipos .
- Axentes de socialización. Os contos.
- Feminismos.
- Álbum ilustrado como ferramenta.
- Tradición oral: Adiviñas, cantigas, refráns.
CORPO I:
- Conciencia corporal.
- Respiración consciente.
- Mirada periférica.
- Presencia escénica.
- Conciencia grupal.
- Equilibrio espacial.
Sesión 2. Creación: elaboración e definición da estrutura e contidos do conto.
(Sábado 16.30-19.30 h)
Obxectivos
- Facilitar a recuperación e construción de referentes. (personaxes non estereotípicas nin tipificadas polo xénero e outros rasgos, linguaxe, espazos, roles e temas).
- Promover a visibilización doutros modelos, temas e lugares posibles que respondan a realidades diversas.
- Facer fincapé no uso dunha linguaxe inclusiva.
- Revisar posibles sesgos de xénero nas historias escollidas.
- Tomar consciencia da respiración.
- Tomar consciencia do propio corpo e as súas capacidades expresivas.
- Favorecer a definición e articulación do son a partir dunha serie de exercicios vocais.
- Facilitar os coñecementos necesarios para elaborar e definir a estrutura e contidos do conto.
- Explorar os recursos expresivos e potencialidades de cada participante.
Contidos
XÉNERO II:
- Violencias de xénero: estrutural, simbólica, directa/relacional.
- Linguaxe inclusiva.
- Personaxes: Arquetipos. Protagonistas e antagonistas.
- Uso dos tempos e dos espazos.
- Temas: Modelos de beleza. Amor romántico. Mitos.
CORPO II:
- Apoio da voz.
- Articulación do son (vocais e consonantes).
- Músculos e cavidades( fosas nasais, lingua, cavidades oculares, fronte, beizos, fazula e padal).
- A definición do movemento.
- O espazo sonoro.
Sesión 3. Interpretación.Recursos para contar.
(Domingo 16.30-19.30 h)
Obxectivos
- Compartir diversos recursos para contar contos (uso de obxectos, monicreques, narración oral, música, etc.).
- Afondar na definición do movemento. Devolución externa.
- Escoller os recursos interpretativos a utilizar.
- Revisar posibles sesgos de xénero á hora de escoller e utilizar os recursos.
- Promover a autoestima e o autocoñecemento das participantes.
- Facilitar un espazo para o intercambio e a creación colectiva partindo dos saberes das persoas.
- Ampliar a gama expresiva da voz partindo dos recursos propios das participantes.
Contidos
- O xesto.
- O son e a palabra.
- A música.
- As personaxes.
- A atmosfera.
- O vestiario e os obxectos.
- O conto: populares, clásicos e contemporáneos.
Modo de pagamento
Obradoiro gratuíto con financiamento da Unidade de Igualdade da Universidade de Vigo.
Impartido en
Centro Cívico Colón, (Rúa Colón, 18-20 Ourense)
Observacións
En todas as sesións botaremos man da palabra, do xesto, do son, do movemento e da respiración para desmecanizar o corpo, adestrando a comunicación e as diversas linguaxes e canles expresivas para contar.
Procuraremos tamén achegar unha ollada crítica feminista que axude a desaprender para camiñar utopías.
E por último, tentaremos facilitar un espazo confortable, de confianza e seguro que alimente a participación e a horizontalidade, onde intercambiar experiencias e saberes , onde estrañarse e cultivar inquedanzas para mudar aquelo que non gusta.
Profesorado
Beatriz Pérez Fernández, licenciada en psicoloxía e titulada polo Máster en Educación, Xénero e Igualdade da Universidade de Santiago de Compostela. Educadora social e formadora e coordinadora en proxectos socioeducativos con experiencia como formadora en xénero.
Atenea Fernández García, licenciada en Arte Dramático, especialidade de Interpretación Textual, pola ESAD de Galicia. Actriz e contadora de contos coa compañía Xarope Tulú ( Estrafalaria, Contos de bruídos e miañares, A falta de pan, bos son os contos)